Vene kuntoon sesonkia varten!

Vene kuntoon sesonkia varten!

Nyt jäänlähtö ei ole enää kaukana. Se tarkoittaa, että vesillelasku on kohta ovella. Mutta onko sinun veneesi jo kunnossa sesonkia varten? Meidän valtuutetut Yamaha-huoltomiehet Henrik Fabiansson ja Kage Tuomela kertovat millaisia juttuja on hyvä tarkistaa ja miettiä ennen kuin vene lasketaan veteen.

- Tärkeintä on, että huolto on tehty, painostaa Tuomela.

Mieluiten se pitäisi tehdä jo syksyllä, heti kun vene nostetaan ylös. Ajamalla makeaa vettä moottorin jäähdytyksen läpi varmistetaan, ettei suolavesi aiheuta ruostumista. On hyvä varmistaa, ettei vetolaitteesen ole jäänyt vettä. Se voi muuten jäätyessään rikkoa moottorin vaihteiston, johon sesongin jälkeen pitää myös vaihtaa öljyt, sekä moottorin öljy- ja polttoainesuodattimet. Liikkuvat osat pitää voidella, zinkkianodit ja sytytystulpat tarkistaa ja mahdollisesti vaihtaa ym.

Huollon tekeminen keväällä on parempi kuin että sen jättää tekemättä kokonaan. Mutta paitsi että merivesi on voinut tehdä moottorille hallaa talven aikana, kevät on myös kiireellisin aika korjaamoissa. Nyt voi olla melkein mahdotonta päästä huoltoon.

On niitäkin, jotka ajavat huoltamatta moottoria lainkaan, mutta se kyllä kostautuu. Nykyään lasketaan, että perämoottorin elinikä on noin 10 vuotta. Mutta Fabianssonin mukaan huoltamalla ja käyttämällä moottoria oikein sen numeron voi moninkertaistaa. Hän ajaa itse moottorilla, joka on vuosimallia 1989 ja toimii kuin uusi. Aina silloin tällöin korjaamossa nähdään myös 70-luvun moottoreita, jotka toimivat yhä kuin kello.

Jos huolto on tehty ei tarvitse keväällä muuta kuin tarkistaa että kaikki pinnat ja laitteet ovat kunnossa ja varmistaa että sammutin on tarkastettu. Se on tarkistettava joka vuosi, mikä helposti unohtuu. Toinen juttu, jota ei saa unohtaa on pohjapropun (se on dyvika ruotsiksi) laittaminen takaisin paikoilleen.

- Sen unohtaminen voi saada surullisia seurauksia, sanoo Fabiansson. Hän on ollut mukana korjaamassa veneitä, jotka ovat olleet navigointivaloa myöten veden peitossa koska tämä pieni tulppa on unohdettu. Hänen neuvo on että pohjaproppu kannattaa säilyttää turvallisella ja näkyvällä paikalla, esimerkiksi minigrip-pussissa veneavaimeen kiinnitettynä. Jos pohjapropun hukkaa, se ei ole mikään maailmanloppu. Uusia voi ostaa, vaikkapa meiltä. Mutta kun vene lasketaan veteen propun pitää olla paikallaan.

Ja kun vene on laskettu veteen pitää osata vastustaa halua painaa kaasu heti pohjaan. Mieluiten moottorin pitäisi saada käydä hiljalleen hetken laituriin kiinnitettynä, niin että se lämpenee kunnolla. Hyvin ehtii siis varmistaa, että kaikki ovat mukana ja kaikilla pelastusliivit päällä ja vielä vaikka bongata muutaman lokin ennen kuin suuntaa ulos merelle.

Edellinen artikkeli Viikonloppunäyttely 12. – 13.4.2019
Seuraava Mainio rahoitus, edulliset veneet ja pala parasta Kemiönsaarta!